Z výzkumu: Byrokratizace akademického prostředí

Je byrokratizace akademického prostředí novým fenoménem? Zprávy o byrokratizaci univerzitního prostředí přicházejí z mnoha zemí. Článek publikovaný dr. J. KOZÁKEM a dr. J. KLEMENTEM v akademickém časopise Higher Education zkoumal vnímanou administrativní zátěž mezi 1 117 akademickými pracovníky z České republiky. Výsledky ukazují, že hlavním zdrojem nadměrné administrativní zátěže vysokoškolských pracovníků jsou granty a rozvojové projekty, které se stávají čím dál tím častějším zdrojem financování univerzit a jejich výzkumu.

Autoři dále uvádějí, že digitalizace agendy by mohla urychlit některé procesy, nicméně může být záminkou pro rozšíření sběru dat, což by opět dále přispívalo k byrokratizaci univerzitního prostředí. Důležitost administrativně správně nastaveného akademického prostředí dokazuje pozvání od prof. Petera Woelerta z University of Melbourne k prezentaci výsledků tohoto výzkumu na College for Social Sciences and Humanities (z univerzitní aliance tří vysokých škol Universitätsallianz Ruhr) v Esenu.

Čtěte dále o tomto fenoménu, který rozptyluje a odvádí pozornost vysokoškolských akademiků od jejich priorit – kvalitního výzkumu a výuky – na: https://link.springer.com/article/10.1007/s10734-024-01239-5