Sociální podniky jsou hrdinové tiché revoluce. Jejich síla je ve změně systému – ukazuje rozsáhlý ekonomický výzkum

V čem skutečně spočívá přínos sociálních podniků? Mezinárodní výzkum, který analyzoval devětačtyřicet podnikajících subjektů z deseti zemí včetně Česka, Indie nebo Spojených států, ukazuje, že sociální podniky neslouží jen k „pomoci slabším“, ale představují inovativní nástroj pro systémové změny. Ovlivňují jednotlivce, poskytují zdroje a formují společnost – bez toho, aniž by jejich hlavním cílem byla maximalizace zisku. Studie vědců z Vysoké školy ekonomické v Praze přináší nový rámec pro porozumění tomu, jak sociální podniky fungují a jak lze měřit jejich dopad na společnost. 

Sociální podniky jsou organizace, které spojují podnikání s řešením společenských problémů. V době, kdy svět čelí například chudobě, nerovným podmínkám na trhu práce, ozbrojeným konfliktům a klimatické krizi, získávají tyto podniky stále větší pozornost. Na světě je jich již přes 10 milionů a ročně vytvoří příjmy v hodnotě neuvěřitelných dvou bilionů dolarů (1). 

Odpověď na otázku, v čem spočívá jejich kouzlo, hledala mezinárodní výzkumná skupina z Katedry podnikání VŠE v Praze. Ta zkoumala devětačtyřicet sociálních podniků z deseti zemí světa (včetně Česka, Rakouska, Německa, Itálie, Indie, Holandska nebo USA), a analýzou různých odvětví (od udržitelné módy, přes potraviny, až po ekologické obaly potravin a recyklovatelné lahve) se snažila porozumět, jakým způsobem sociální podniky mění svět kolem sebe. 

Tři oblasti, v nichž sociální podniky excelují: podpora jedince, poskytování kapitálu a vliv na společnost 

Autory studie zajímalo, v jakým oblastech sociální podniky nejčastěji působí. Identifikovali tři hlavní sféry vlivu: 

  1. Změna v myšlení a přístupu lidí      změny v myšlení, postojích nebo dovednostech lidí. Když například podnik pomáhá lidem najít v práci smysl, zvýšit sebevědomí nebo změnit životní návyky. „Nejde jen o to, že sociální podniky pomáhají lidem získat práci,“ říká Georgios Polychronopoulos, vedoucí výzkumného týmu. „Jde o to, jak skrze práci mění jejich životy. Když si člověk díky zaměstnání začne víc věřit nebo změní své návyky – přestane například pít, začne si plánovat den – to je ta skutečná změna.“ 
    • Příklad: Podnik zaměstnávající lidi po výkonu trestu nepracuje jen na jejich začlenění do pracovního procesu, ale nabízí i mentoring, který jim pomáhá znovu získat sebedůvěru a dovednosti potřebné k návratu do běžného života. 
  1. Poskytování kapitálu – a to nejen finančního. „Kapitál neznamená jen peníze,“ zdůrazňují autoři. „Jsou i důležitější formy – například když někoho něco nového naučíme (lidský kapitál), poskytneme mu nástroj či technologie, se kterým může pracovat (fyzický kapitál), nebo ho propojíme s někým, kdo mu může pomoci dál (sociální kapitál).“ 
    • Příklad: Sociální podnik, který učí ženy z vyloučených lokalit šít a zároveň jim daruje šicí stroj, aby si mohly doma přivydělat, kombinuje hned tři druhy kapitálu – lidský (výuka), fyzický (stroj) a sociální (napojení na prodejní kanály). 
  1. Vliv na společnost – proměna hodnot a norem celé společnosti, podpora společenských hnutí nebo ovlivnění veřejné politiky. „Sociální podniky chtějí měnit nejen jednotlivce, ale celou společnost,“ říkají autoři. „Například tím, že ukážou, že lidé bez domova nejsou ‚problém‘, a když jim jako společnost dáme příležitost, mohou být plnohodnotnými členy společnosti. Tak mění veřejné mínění a tvoří společenský dopad.“ 
    • Příklad: Kampaň, která ukazuje příběhy lidí bez domova coby zaměstnanců sociálního podniku, vedla k tomu, že se změna přístupu k bezdomovectví řeší i na úrovni městské politiky. 

Nedívejme se jen růžovou optikou – i sociální podniky čelí výzvám a dostávají se do slepých uliček 

Studie však také upozorňuje, že ne všechny sociální podniky dokáží uspět na všech frontách. „Sociální podniky musí často volit kompromisy – například mezi šíří a hloubkou dopadu,“ uvádí Polychronopoulos. „Jinými slovy: podnik může buď pomáhat velkému počtu lidí spíše povrchně, nebo menšímu počtu velmi intenzivně. Každý z těchto přístupů má své místo, ale je důležité uvědomovat si, jak se liší a proč na tom záleží.“ 

Ne všechny dopady sociálních podniků jsou navíc snadno měřitelné. „Proměnu postojů ve společnosti nebo ovlivnění politiky je mnohem těžší změřit než třeba počet nově vytvořených pracovních míst,“ upozorňují autoři. „A právě v těchto méně viditelných oblastech často spočívá velká síla sociálních podniků.“ 

Vize do budoucna? Podnikání, které mění svět 

Sociální podnikání není módní trend, ale rostoucí globální fenomén, který přináší inovativní řešení tam, kde tradiční modely selhávají. Sociální podniky nejsou jen ty integrační, které se zaměřují na zaměstnávání a sociální začleňování osob znevýhodněných na trhu práce, jejich paleta je daleko pestřejší. Tato studie ukazuje, že sociální podniky nejen že pomáhají, ale často i otevírají cestu novému způsobu myšlení o podnikání, společnosti a udržitelnosti. Studii Georgiose Polychronopoulose a jeho týmu si můžete v originálním znění přečíst na tomto odkazu. 

 

Užitečné informace 

  1. Sociální podniky se na rozdíl od komerčních podniků snaží mít pozitivní dopad na společnost a životní prostředí, například prostřednictvím zaměstnávání znevýhodněných osob, podpory lokálních komunit nebo zlepšování životního prostředí (2).  
  1. Zisk je pro ně nástrojem, nikoliv cílem. Je spíše prostředkem plnění sociálních a environmentálních cílů, např. dalšího rozvoje podniku, vyplácení odměn pro zaměstnance nebo sociálně prospěšné aktivity (2) (3). 
  1. Sociální podniky bývají inovativní v nabízených produktech, službách nebo v přístupu k podnikání (2) (3). 

 

Zdroje 

  1. Schwab Foundation for Social Entrepreneurship & World Economic Forum. (2024). The State of Social Enterprise: A Review of Global Data 2013–2023. In Bertelsmann Foundation, Schwab Foundation for Social Entrepreneurship. Online. Dostupné z: https://www3.weforum.org/docs/WEF_The_State_of_Social_Enterprise_2024.pdf. (cit. 18-05-2025). 
  1. Principy sociálního podniku v kostce. (n.d.). TESSEA. Online. Dostupné z: https://www.tessea.cz/cz/socialnipodnikani/principy-socialniho-podniku/principy-socialniho-podniku-v-kostce. (cit. 18-05-2025). 
  1. České sociální podnikání. (2024). Online. Dostupné z: https://ceske-socialni-podnikani.cz/socialni-podnikani/principy-a-definice. (cit. 18-05-2025).