Formativní hodnocení jako kompas pro moderní vzdělávání: Inovativní systém týmu Kateřiny Berkové z VŠE využívá i AI

Fakulta financí a účetnictví Vysoké školy ekonomické v Praze přichází s inovativním nástrojem pro formativní hodnocení, který propojuje systematizovanou zpětnou vazbu s možnostmi umělé inteligence a potřebami moderního vzdělávání. Tento nástroj, který bude dostupný bezplatně všem školám, byl představen v rámci podcastu Horizont VŠE Ing. Kateřinou Berkovou, Ph.D., odbornou asistentkou na Fakultě financí a účetnictví.

Formativní hodnocení, jedno z aktuálních téma v oblasti školství, umožňuje průběžnou zpětnou vazbu mezi učiteli a studenty a funguje jako kompas, který pomáhá orientovat se v procesu učení, odhalovat chyby a nacházet cesty k jejich zlepšení. „Formativní hodnocení udává směr žákovi, kde se může zlepšovat, protože učitel si nadefinuje určité výsledky učení, jako jsou znalosti, dovednosti a kompetence, a neustále v průběhu učení ukazuje žákovi, jak je na tom jeho momentální výkon. A kompas také funguje tak, že vás po celou dobu vede, může vám pomoci na začátku, ale může vám pomoci, i když se přibližujete už k tomu cíli,vysvětluje Kateřina Berková.

Doktorka Berková z Fakulty financí a účetnictví se svým vědeckým týmem přichází s automatizovaným systémem, který školám umožní snadno implementovat formativní hodnocení do výuky bez zbytečné administrativy. Systém využívá metodu semaforu pro jednoduché hodnocení na třístupňové škále, což je přehledné pro studenty, učitele, ale třeba i rodiče. Propojení s umělou inteligencí pak generuje zprávy o pokroku studentů a poskytuje doporučení pro další kroky ve vzdělávání.

Výzkum, na němž tým doktorky Berkové pracuje více než rok a půl, je poháněn kolektivním úsilím i důvěrou. Školy, které mají zájem, se budou moci do systému snadno zapojit a využít výhod formativního hodnocení. Tento nástroj nejen šetří čas, ale také posiluje odpovědnost studentů za vlastní učení a nabízí učitelům kvalitní data pro pedagogická rozhodnutí. „Naším cílem je, aby se učitelé nemuseli školit, aby nemuseli studovat, jak pracovat s tímto systémem, aby to zkrátka bylo lehce intuitivní a aby si nástroj učitel mohl přizpůsobit svému předmětu, různě modifikovat, editovat a podobně. A díky tomu všemu si myslíme, že to může šetřit čas pedagogovi a že může získávat kvalitní informace o momentálním výkonu žáka v procesu,popisuje výzkumnice.

Ačkoli je Vysoká škola ekonomická v Praze převážně známá svými ekonomickými programy, díky Katedře didaktiky ekonomických předmětů se již dlouhodobě aktivně zapojuje do oblasti vzdělávání. Tento nový nástroj představuje další krok v jejím úsilí o zlepšování kvality výuky.

Videopodcast s Ing. Kateřinou Berkovou, Ph.D., je k dispozici jako součást této tiskové zprávy: https://open.spotify.com/episode/4yAjZzL1liKSVgGZtc83tI?si=a2f76471bd524002